Зміни до податкового законодавства в період воєнного стану

12.05.22

З метою найбільшого сприяння бізнесу під час війни Держава запровадила податкову реформу на період воєнного стану.

Зокрема опубліковано Закон України від 15.03.2022 р. № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» та Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період воєнного стану»2142-ІХ від 24.03.2022.

Прийнято та направлено на підпис Президенту Проект Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо адміністрування окремих податків в період воєнного, надзвичайного стану» №7234 від 30.03.2022.

Також, готується до прийняття у другому читанні Проект Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування суб’єктів господарювання, пов’язаних економічними зв’язками з державою – агресором» № 7232 від 30.03.2022.

Серед найбільш значущих змін, які матимуть вплив на широке коло платників податків, можемо виокремити наступні.

Зменшення податкового навантаження.  

  1. Введено 2% податок з обороту замість податку на прибуток та ПДВ.

На період воєнного стану фізичні та юридичні особи, без обмежень по розміру доходів та кількості найманих працівників, можуть перейти на спрощену систему оподаткування та сплачувати єдиний податок за ставкою 2% замість податку на прибуток та ПДВ.

Разом з тим, не зможуть перейти на спрощену систему оподаткування організатори азартних ігор, імпортери автомобілів, валютні обмінники, виробники, експортери, імпортери і продавці підакцизної продукції, особи що видобувають та постачають корисні копалини, частина фінансових установ, а також відокремлені підрозділи неплатників єдиного податку і нерезиденти. Виключенням із заборонених видів діяльності є заняття видобуванням підземних та поверхневих вод при наданні послуг централізованого водопостачання та водовідведення, а також здійснення роздрібної торгівлі підакцизними товарами.

  1. Знижено акциз та ПДВ на пальне.

Щодо бензинів моторних, скрапленого газу та бутану зменшено ставки акцизного податку до 0 євро за 1000 літрів, а ставку ПДВ до 7%.

  1. Скасовано обов’язкові платежі при імпорті товарів та автомобілів.

Фізичні особи звільняються від мита, акцизного податку та ПДВ при імпорті автомобілів.

Фізичні та юридичні особи звільняються від сплати мита при імпорті товарів (крім алкогольних напоїв та тютюнових виробів).

Платники єдиного податку першої-третьої груп (крім підприємств – платників третьої групи за ставкою 3% + ПДВ) звільняються від мита та ПДВ при імпорті товарів.

Важливо, що усі згадані звільнення не застосовуються, якщо товари або автомобілі імпортуються з держави-агресора або окупованої території України.

  1. Дозволено не сплачувати ряд податків.

На територіях, на яких велися бойові дії або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, дозволено не сплачувати:

  • екологічний податок з 1 січня 2022 року по 31 грудня року, у якому скасовано воєнний стан
  • мінімальне податкове зобов’язання за 2022 та 2023 рік
  • земельний податок та оренду плату з 1 березня 2022 року та закінчується 31 грудня року, наступного за роком в якому припинено або скасовано воєнний стан
  • податок на нерухоме майно за об’єкти житлової нерухомості за 2021 та 2022 податкові (звітні) роки
  • податок на нерухоме майно за об’єкти нежитлової нерухомості за період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, у якому припинено або скасовано воєнний стан

Перелік таких територій, на які поширюватимуться звільнення, буде визначатись Кабінетом Міністрів України.

Звільнення від відповідальності.

  1. Звільнення від штрафів та пені за несвоєчасну сплату податків.

Протягом воєнного стану та 6 місяців після його закінчення платники податків будуть звільнені від відповідальності за несплату податків, якщо внаслідок введення воєнного стану не було можливості своєчасно сплатити податки.

Штрафи та пеня у зв’язку із порушенням правил нарахування та сплати ЄСВ також не будуть застосовуватись на період дії правового режиму воєнного стану, а також протягом трьох місяців після припинення воєнного стану.

  1. Звільнення від відповідальності в разі втрати документації.

В разі подання повідомлення про втрату або неможливість вивезення первинних документів, показники податкової звітності, що формувались на підставі відповідних документів, не будуть піддаватись сумнівам. Контролюючому органу буде заборонено здійснювати перевірки за періоди, документи за які втрачені у зв’язку із проведенням бойових дій.

Однак, якщо буде доведено що втрата документів із бойовими діями не пов’язана, то платник буде вважатись таким, що ухиляється від сплати податків із подальшим його притягненням до відповідальності.

  1. Запровадження мораторію на податкові перевірки.

Встановлено мораторій на проведення документальних перевірок правильності нарахування, обчислення та сплати ЄСВ на період дії правового режиму воєнного стану, а також протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану.

Заборонено також проводити податкові перевірки в період воєнного  стану, крім камеральних перевірок в процедурі бюджетного відшкодування, а також фактичних перевірок.

Заплановані зміни.

Верховна Рада проголосувала в першому читанні за підвищення в 1,5 рази податків юридичним особам, які мають економічний зв’язок із країною-агресором. Зміни доопрацьовуються для голосування у другому читанні.

Пропонується підвищити ставки податку на прибуток, екологічного податку, рентної плати та податку на майно в 1,5 рази для юридичних осіб, які пов’язані економічними зв’язками з державою-агресором.

Збільшена ставка застосовуватиметься до компаній:

  • учасником чи кінцевим бенефіціаром яких є резидент країни-агресора;
  • які або самі отримують дохід з країни-агресора;
  • які входять до групи компаній, учасник яких отримує дохід з країни агресора чи забезпечує економічну підтримку країни-агресора.

Збільшення податкового тягаря не застосовуватиметься виключно у разі, якщо господарська діяльність юридичної особи має соціальне, гуманітарне чи економічне значення для України, критерії чого затверджуватиме Кабмін.

 

Андрій Реун, партнер LCF Law Group, керівник практики податкового  права.

Iншi Публікації

Arrow Arrow
22.11.2018
Україна на міжнародній судовій арені: підсумки та рекомендації майбутніх дій
Читати далi
17.01.2018
Тетяна Ігнатенко коментує останні висновки ЄСПЛ
Короткий експертний аналіз щодо дотримання прав людини у кримінальних провадженнях.
Читати далi
10.10.2017
Тетяна Ігнатенко коментує Проект Закону №159 щодо захисту прав людини
Експертний аналіз щодо нового Проекту Закону №159, внесеного у Парламент Петром Порошенко.
Читати далi