Найбільш очікувані закони аграрної сфери в Україні

04.02.22

Минулий рік приніс багато змін в законодавстві, що стосується ведення агробізнесу. В першу чергу, варто згадати ті, що стосуються земельної реформи, торгівлі пестицидами, податкам тощо. Проте проблемних питань в галузі ще багато.

Спрощення операцій із землею с/г призначення (проект 6199)

Завданням законопроекту є спрощення процедури вчинення правочинів щодо переходу права власності на невеликі земельні ділянки сільськогосподарського призначення, а також уточнення окремих положень законодавства про набуття права власності.

Чинні процедури перевірки документів для вчинення правочину є доволі складними та тривалими. Це й не дивно, оскільки основна їхня мета — уникнути можливих зловживань на щойно відкритому ринку землі. Тепер же законотворець стверджує, що у випадку відчуження ділянки для ведення садівництва незначною площею, не варто витрачати час на громіздку перевірку. Крім того, проект врегульовує відносини щодо переважного права на купівлю земельної ділянки, що в чинній редакції земельного законодавства викликає багато дискусій та запитань.

Запровадження аграрних розписок у формі цінних паперів як електронних документів (проект 2805-Д)

Проект закону щодо функціонування та обігу аграрних розписок має на меті спрощення користування, підвищення ефективності та надійності аграрних розписок як фінансового інструменту, розширення сфери їх використання в агробізнесі. Запропоновані зміни передбачають функціонування аграрних розписок як неемісійних цінних паперів, що існують як електронний документ у Реєстрі аграрних розписок. Приваблива риса — за задумом авторів такий цінний папір може торгуватися на фондовому ринку з ініціативи кредитора. Законопроект допоможе реалізувати потенціал аграрних розписок з подальшим розвитком більш складних інструментів для доступу до ринків капіталу.

Для зменшення вартості користування інструментом проект пропонує можливість сторонам здійснювати операції з аграрними розписками безпосередньо в Реєстрі аграрних розписок. Відмова від обов’язкового нотаріального посвідчення, втім, не повинна вплинути на безпечність операцій. Це досягається завдяки забезпеченню належного рівня захисту, зокрема через:

  • інтеграцію Реєстру аграрних розписок з чотирма державними реєстрами, гармонізацією з системою НДУ.
  • автоматичну верифікацію інформації користувачів на основі актуальних даних з реєстрів.
  • впровадження сучасних технологій для обробки даних, які використовуються у фінансовому секторі у світовій практиці.

Модернізація аграрних розписок має покращити доступ сільгоспвиробників до ринків капіталу, здешевити фінансування галузі та позитивно відобразитись на розвитку агробізнесу країни загалом.

Створення організацій водокористувачів та стимулювання меліорації (проект 5202-д)

Законопроект покликаний допомогти збільшити площі зрошуваних земель та обсягів вирощеної с/г продукції за рахунок створення неприбуткових організацій водокористувачів. Досягти таких результатів планується шляхом передання у власність організацій водокористувачів (ОВК) об’єктів крайньої меліоративної інфраструктури (насосні станції, обладнання безпосередньо на полях тощо). Таким чином ті сільгоспвиробники, що використовують ці об’єкти для зрошення своїх полів, зможуть самостійно та ефективно управляти зрошенням та розвивати його, інвестувати у власні потужності. При цьому у підпорядкуванні Держводагенства залишаться магістральні та основні канали, інша ключова інфраструктура.

Передбачається, такі заходи дозволять збільшити площі, на яких застосовується зрошення, забезпечити ефективне та справедливе тарифоутворення, уникнути монополії та користування водними ресурсами та відповідної інфраструктурою. Наразі цей законопроект уже прийнятий за основу та чекає на друге читання.

Розширення прав постійних користувачів земельних ділянок (проект 6289)

Недосконалість земельного законодавства створила парадоксальну ситуацію, коли тисячі юридичних та фізичних осіб, які раніше набули право постійного користування землею, не можуть бути суб’єктами такого права. Ця ситуація спричиняє численні судові процеси та інші конфлікти землекористувачів з органами влади. Зокрема, зазначеним особам масово відмовляють у внесенні відомостей про земельні ділянки до Державного земельного кадастру, державній реєстрації права постійного користування тощо.

Проект видається логічним кроком у розвиткові земельної реформи. Він має на меті надати можливість постійним користувачам земель сільськогосподарського призначення передавати їх в оренду на земельних торгах строком на 7 років. Це дозволить вивести з тіні фактичну оренду землі, яка зараз дуже часто має місце без належного оформлення, а, відповідно, без сплати жодних податків.

Також важливим є встановлення порядку переоформлення існуючих прав постійного користування на право оренди (на 50 років) та право власності (викуп земельної ділянки із 30-річним розстроченням платежу). В цілому заходи мають збільшити доходи місцевих бюджетів з орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, надати державним та комунальним підприємствам додаткові інструменти із залучення інвестицій, зменшити корупцію у сфері управління земельними ресурсами.

Взагалі до найближчих планів (на 2022 рік) народних депутатів в аграрній сфері входить цілий пакет з майже 40 законопроектів. Крім розглянутих вище близько двох десятків планується розробити за участю різних міністерств та комітетів, ще 13 вже зареєстровані у Верховній Раді і ще 3 вже прийняті за основу:

  • про забезпечення права працівників державних сільськогосподарських підприємств, установ, організацій на одержання земельної частки/паю (3012−2).
  • про спрощення процедур експертизи, реєстрації сортів рослин та обігу насіння ( 3680-д).
  • про матеріали і предмети, що контактують з харчовими продуктами (4568).

Сподіваємось, законотворчий рік в аграрній галузі буде плідним. Зі свого боку обіцяємо уважно стежити за нормативними змінами та інформувати про них.

Ігор Кравцов, партнер, керівник практики транскордонних спорів, спеціально для видання «Новое время»

Iншi Публікації

Arrow Arrow
22.11.2018
Україна на міжнародній судовій арені: підсумки та рекомендації майбутніх дій
Читати далi
17.01.2018
Тетяна Ігнатенко коментує останні висновки ЄСПЛ
Короткий експертний аналіз щодо дотримання прав людини у кримінальних провадженнях.
Читати далi
10.10.2017
Тетяна Ігнатенко коментує Проект Закону №159 щодо захисту прав людини
Експертний аналіз щодо нового Проекту Закону №159, внесеного у Парламент Петром Порошенко.
Читати далi