Зелена енергетика під час війни

09.08.22

Представники галузі активно обговорюють два запитання: як врятувати проекти та інвестиції, які вже зроблені та як знайти шляхи подальшого розвитку відновлюваної енергетики?

Економічні труднощі, що виникли в Україні у зв’язку з початком повномасштабної війни з росією не оминули ринок електроенергії, зокрема й виробників з альтернативних джерел енергії.

Перша очевидна проблема – до критичного рівня впали розрахунки ДП «Гарантований покупець» з виробниками за «зеленим» тарифом: з березня по червень близько 20-25%, а у липні – 38,7%*.

Така ситуація була зумовлена двома основними причинами.

Перша – зростанням заборгованості НЕК «Укренерго» перед ДП «Гарантований покупець». Гарантований покупець тривалий час не отримував платежів від НЕК «Укренерго» за послугу зі збільшення частки виробництва енергії з альтернативних джерел (за рахунок якої фінансується дефіцит платежів ВДЕ), оскільки у зв’язку з юридичними розбіжностями акти про надання послуги не були підписані.

Друга – обмеження, запроваджені Міністерством енергетики України внаслідок прийняття наказів Міністерства енергетики України №140 від 28.03.2022 та № 206, який набрав чинності 5 липня 2022 року. Відповідно до вказаних наказів були запроваджені відповідні алгоритми розподілу надходжень Гарантованого покупця між виробниками ВДЕ в обсягах від 15 до 75% від середньозваженого «зеленого» тарифу. За таких обставин виробники опинилися в нерівних умовах: виробники електроенергії на сонячних та вітрових електростанціях отримують 18 %, на біогазі – 30%, а на біомасі 75%. Додаткові розрахунки можливі у випадку залишку коштів на рахунках ДП «Гарантований покупець» за результатами місяця.

Друга проблема – значні затримки платежів НЕК «Укренерго» за послугу зі зменшення навантаження. Як відомо, виробники ВДЕ мають право на компенсацію вартості невідпущеної [і, відповідно, непроданої ДП «Гарантований покупець»] електроенергії, якщо це спричинено диспетчерською командою НЕК «Укренерго».

У зв’язку з війною драматично впало споживання електроенергії в Україні. У той же час наступило сезонне збільшення генерації сонячних електростанцій. Як наслідок диспетчери були змушені обмежувати таке виробництво. За нормальних обставин, НЕК «Укренерго» мав би компенсувати збитки таких виробників електроенергії. Проте вчасно цього не зробив. Почасти, через технічні проблеми обліку та розрахунку таких диспетчерських команд в умовах війни, а частково – через брак коштів.

Третій фактор, що практично поставив галузь на коліна, – це компенсація небалансів. Відповідно до закону, у випадку відхилення прогнозного від фактичного графіку генерації, виробники ВДЕ повинні компенсувати збитки ДП «Гарантований покупець» від небалансів.

Тут виник фатальний збіг:

З одного боку, у зв’язку зі зменшенням попиту на електричну енергію ДП «Гарантований покупець» не мав змоги продавати весь обсяг електроенергії, придбаної у виробників. Тож, змушений був нести збитки від продажів на балансуючому ринку.

З іншого боку, як було згадано вище виробники ВДЕ постійно змінювали графік генерації у зв’язку з командами диспетчерів. А через брак комунікації між ДП «Гарантований покупець» та НЕК «Укренерго», Гарантований покупець врахував такі відхилення як підставу для нарахування небалансів.

Врешті решт, більш виробників за «зеленим» тарифом змушені були віддати левову частку скромних надходжень на покриття «небалансів» гарантованого покупця.

У підсумку. Станом на липень 2022 року, галузь відновлюваної енергетики в Україні опинилася на межі дефолту. Виробники електроенергії активно вели переговори з банками про реструктуризацію кредитів. Надходжень, подекуди, не вистачало навіть на експлуатаційні витрати, тож власники фінансували роботу станцій з власної кишені.

На цього, представники влади заявляють, зокрема й не конференції в Лугано, про необхідність подальшого розвитку відновлюваної енергетики в Україні як однієї з галузей, що повинні стати флагманом залучення інвестицій та повоєнного відновлення в Україні.

Тож представники галузі активно обговорюють два запитання:

1) як врятувати проекти та інвестиції, які вже зроблені?

2) як знайти шляхи подальшого розвитку відновлюваної енергетики?

Деякі відповіді вже з’явились. Міністерство енергетики України, НКРЕКП та НЕК «Укренерго» працюють над вирішенням тактичних питань.

НКРЕКП прийняла постанову № 821 від 26.07.2022. Відповідно до неї НЕК «Укренерго» та гарантований покупець повинні звірити дані, перерахувати обсяг відповідальності виробників ВДЕ за небаланси та відшкодувати переплати виробників до 31 грудня 2022 року.

Окрім того, вбачається, що до кінця року НЕК «Укренерго» зможе знайти спосіб погасити заборгованість за послуги зі зменшення навантаження та почати платежі ДП «Гарантований покупець», яке, в свою чергу, забезпечить рівень розрахунків з виробниками ВДЕ не менше, ніж 30%.

Втім, навіть такі очікування змушують виробників ВДЕ задуматися про пошук альтернативних рішень. Особливо, на фоні кризи довіри до політики Уряду у сфері альтернативної енергетики.

Деякі компанії розглядають можливість призупинення роботи по «зеленому» тарифу та вихід на конкурентні сегменти ринку електроенергії.

Таким намірам сприяє Верховна Рада. 29 липня парламентарі прийняли законопроект №7427. Окрім очікуваних норм про заборону на підвищення тарифів, були прийняті також правки щодо прав виробників ВДЕ тимчасово вийти з балансуючої групи ДП «Гарантований покупець»

Причина дуже проста. Середньозважений «зелений» тариф** становить близько 4 грн. за 1 кВт*годину. Середньозважена ціна електроенергії на ринку*** за останні місяці – близько 2,22 грн. Як бачимо, продаючи електроенергію на ринку, виробники ВДЕ можуть отримувати понад 50% «зеленого» тарифу, що значно вигідніше, порівняно з продажем електроенергії ДП «Гарантований покупець». Мова, скоріше за все, не буде йти про значні прибутки. Але, принаймні, більшість виробників ВДЕ зможуть вижити.

З іншого боку, компанії тимчасово втратять гарантії та привілегії, які пов’язані з продажем електроенергії за «зеленим» тарифом. Зокрема, самостійно нестимуть повну відповідальність за небаланси та не отримуватимуть від НЕК «Укренерго» компенсацію вартості електроенергії, не проданої у зв’язку з отриманням диспетчерських команд.

Для тих, хто обере такий варіант, закон закріплює право в будь-який момент поновити дію договору з ДП «Гарантований покупець» та повернутися до продажу електроенергії за «зеленим» тарифом.

Разом з тим, я не очікую, що значна частка виробників ВДЕ скористається цим механізмом, хоча такий варіант давно обговорюється всередині галузі, а низка виробників ВДЕ вже продають електроенергію на ринку.

По-перше, позитивні зміни у платіжній дисципліні ДП «Гарантований покупець» за останній час, фактично, нівелювали вигоди багатьох виробників від виходу на ринок.

По-друге, бізнес-процеси переважної більшості таких компаній просто не налаштовані під роботу на ринку. Ризик помилки у прогнозуванні небалансів та торговій діяльності і збитки, пов’язані з ними, – значні.

По-третє, рівень довіри до регуляторної політики держави в галузі – низький. Виробники мають обґрунтовані побоювання, що через певний час після виходу з групи гарантованого покупця держава в котре змінить регулювання і не дозволить туди повернутися.

З огляду на це, на мою, думку певна кількість виробників спробує скористатися механізмом, так би мовити, «для навчальних цілей» – щоб спробувати попрацювати на ринку. Але масштабного відходу від продажів за «зеленим» тарифом – не очікується.

Пошук механізмів для подальшого розвитку відновлюваної енергетики – ще більш складне завдання.

Урядовці та експерти галузі розглядають різні варіанти. В першу чергу, це – перехід від «зеленого» тарифу до механізму «feed-in” premium, що передбачає вихід виробників ВДЕ на ринок та отримання певної надбавки до ринкової вартості електроенергії.

По-друге, передбачається застосування таких механізмів як сертифікати походження («зелені» сертифікати) та контракти на різницю, що в українському законодавстві реалізовані як послуга із забезпечення стабільності ціни на електричну енергію****.

Втім усі варіанти стикаються з двома викликами, що наразі залишаються без відповіді.

Перший – це відновлення довіри інвесторів ВДЕ до Уряду в особі Міністерства енергетики України та Регулятора (НКРЕКП). З 2019 року влада неодноразово порушувала або затримувала виконання зобов’язань перед інвесторами. Тому готовність гравців ринку до діалогу та сприйняття пропозицій кожного разу зменшується.

Наразі, держава має можливість вийти з ситуації «красиво» та продемонструвати готовність нести відповідальність перед інвесторами. Для цього потрібно зробити те, що пропонували учасники ринку ще з 2019 року. А саме – конвертувати заборгованість ДП «Гарантованого покупця» у цінні папери, гарантовані державою. Такі цінні папери можуть бути надалі використані інвесторами в ході реструктуризації заборгованості перед банками, або продані – для залучення коштів на утримання станцій та розвиток бізнесу.

В першу чергу, це буде чудовим прикладом відповідальності держави перед інвесторами та готовності шукати шляхи виходу з кризи, вигідні для всіх. По-друге, це дозволить ДП «Гарантований покупець» позбутися статусу вічного боржника, що не платить за договорами.

Другий аспект – це розвиток конкурентного ринку електричної енергії відповідно до вимог Європейських директив. Усі механізми, що передбачають прихід інвесторів на ринок електричної енергії залежать від правил роботи ринку. Мова йде про прозорість, конкретність, ринкове ціноутворення та мінімальний обсяг втручання держави.

Для цього держава повинна презентувати інвесторам план чітких кроків, що будуть включати такі заходи як скасування перехресного субсидування споживачів, імплементація обов’язкових норм європейського законодавства, зокрема REMIT та регулювання державної допомоги (state aid), реформування НКРЕКП та АМКУ.

В свою чергу, слід констатувати, що боротьба виробників ВДЕ за виживання галузі не закінчена. Протягом липня консолідована позиція гравців принесла перші результати. Втім, попереду важка робота для захисту інтересів галузі, яка потребує демонстрації активної позиції і, подекуди, сили у діалозі з Урядом.

З іншого боку, майбутнє, безумовно, за конкурентним ринком електроенергії. Тому, ті компанії, які вже сьогодні скористаються можливістю та почнуть адаптацію до роботи на ринку, отримають перевагу над конкурентами у найближчому майбутньому та матимуть змогу реалізувати нові проекти.

* Частка розрахунків зросла

** За даними НКРЕКП, що використані для розрахунку тарифу НЕК «Укренерго» на 2022 рік.

*** Середньозважена ціна базового навантаження на РДН

**** Відповідні зміни до Закону України «Про ринок електричної енергії» та Закону України «Про альтернативні джерела енергії» були внесені законопроектом 7427 від 29.07.2022.

Іван Бондарчук, радник LCF, для Ligazakon.net

Iншi Публікації

Arrow Arrow
22.11.2018
Україна на міжнародній судовій арені: підсумки та рекомендації майбутніх дій
Читати далi
17.01.2018
Тетяна Ігнатенко коментує останні висновки ЄСПЛ
Короткий експертний аналіз щодо дотримання прав людини у кримінальних провадженнях.
Читати далi
10.10.2017
Тетяна Ігнатенко коментує Проект Закону №159 щодо захисту прав людини
Експертний аналіз щодо нового Проекту Закону №159, внесеного у Парламент Петром Порошенко.
Читати далi