Транскордонні банкрутства в авіасфері

18.01.21

Найбільше від карантину у період дії обмежень у сфері ведення бізнесу постраждали підприємницькі організації, що надають послуги в окремих сферах економіки, наприклад, авіаперевізники.

Сьогодні практично усі авіакомпанії або значно скоротили свою діяльність, або стикнулись з необхідністю припинення своєї діяльності. Є непоодинокі приклади того, як провайдери послуг у сфері пасажирських перевезень вже ініціювали процедури банкрутства. У зв’язку з цим важливо вказати на те, що ринок пасажирських перевезень за своєю природою є міжнародним. Це створює певні додаткові складнощі для реалізації процедур банкрутства.

У цьому контексті буде цікавим розглянути окремі приклади того, як правила у сфері транскордонних банкрутств допомагають розв’язати ще й колізії правопорядків, які зазвичай значно ускладнюють ефективне проведення процедур банкрутства. Метою таких процедур передусім є забезпечення однакового поводження з усіма кредиторами, де б вони не знаходились. Таким прикладом, здається, може стати порушення процедури врегулювання боргів Тайських авіаліній “Thai Airways International Public Company Limited” (Thai Airways).

Порушення провадження відповідно до законодавства про банкрутство Таїланду було ініційовано 26 травня 2020 року. Було запропоновано ввести процедуру реорганізації боржника. Центральний суд з питань банкрутства Таїланду порушив справу про неспроможність боржника 27 травня 2020 року і ввів мораторій.

У справі про неспроможність компанії Thai Airways було розроблено план реорганізації, який мав бути схвалений основними кредиторами – кредиторами з найбільшими вимогами. Важливо зазначити, що схвалення умов реорганізації є необхідною процедурою, оскільки планом передбачалось скорочення кількості літаків компанії-боржника. Крім того, план реорганізації містив пропозицію щодо залишення як операційної одиниці бюджетного перевізника “Thai Smile” для продовження використання частини авіапарку компанії.

З метою виконання цієї вимоги законодавства про банкрутство в Австралії була ініційована процедура визнання зазначеного провадження у справі про неспроможність. Ініціатори визнання іноземної процедури неспроможності посилались на відповідні положення Типового закону ЮНСІТРАЛ, який був інкорпорований у чинне законодавство Австралії про банкрутство. Іноземні представники клопотали перед Федеральним судом Австралії про визнання іноземного провадження як основного. Суд видав 3 серпня 2020 року наказ щодо зупинення розпорядження майном боржника, що знаходиться на території Австралії.

Цікавим видається обґрунтування того, чому суд, визнаючи іноземне провадження у справі про неспроможність, встановив, що воно підпадає під критерії, наведені у Типовому законі ЮНСІТРАЛ та законодавстві про банкрутство Австралії. Так, суд погодився з тим, що процедура, порушена у Таїланді, є колективною процедурою. Вона провадиться за правилами законодавства про банкрутство, майно боржника перебуває під контролем суду, активи боржник використовуватимуться для цілей, передбачених відповідним законодавством, за правилами, що регулюють проведення процедур реорганізації та ліквідації.

Аналогічна процедура триває у Великій Британії з жовтня 2020 року.

Визнання провадження у справі про неспроможність в іноземних юрисдикціях є необхідними процедурами у цій справі та є важливим кроком до успішного затвердження плану реорганізації компанії Thai Airways, яке планується завершити у березні-квітні наступного року.

Джерело: https://globalrestructuringreview.com/corporate-reorganisations/thai-airways-rehabilitation-recognised-in-the-uk?utm_source

Олександр Бірюков, радник Юридичної групи LCF, спеціально для видання The Page