Електронне правосуддя

17.06.20

Системи електронного судочинства працює у багатьох країнах світу. Нарешті це нововведення дійшло до України. Сфера правосуддя поступово переходить у діджитал: пандемія коронавірусу та запроваджений карантин сприяли розвитку електронного правосуддя та дистанційних судових засідань.

З 1 січня 2019 року в тестовому режимі почала роботу підсистема Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС) «Електронний суд». Запуск електронного суду пришвидшить розгляд справ, розвантажить чергу, спростить і здешевить документоообіг у судовій системі — якість роботи буде підвищена.

Ігор Кравцов, партнер, керівник практики транскордонних спорів Юридичної групи LCF, коментує переваги і недоліки роботи електронного суду на сторінках видання «Судовий вісник»:

Досвіду дистанційної участі в судових засіданнях під час карантину не було. І ось чому. Разом із запровадженням «ноу хау» – судового засідання в режимі відеоконференцї поза межами приміщення суду, Законом від 30 березня 2020 року №540-ІХ, що набрав чинності вже 02 квітня 2020 року, передбачено на період дії карантину автоматичне продовження строків звернення до суду та процесуальних строків у цивільних, господарських та адміністративних справах. Ухвалені зміни перешкоджають суду здійснювати провадження у справах, де хоча б одна сторона не проявляє активність. Не стали винятком і більшість наших справ, як правило, судові засідання просто відкладались. А ті, що слухались, то там обидві сторони прибували на засідання.

На сьогодні правовий режим роботи електронного суду повністю не врегульований. Необхідно передбачити відповідальність учасників правовідносин за можливі зловживання чи порушення, порядок уніфікації паперових та електронних копій тощо. Найбільшу частину необхідної нормативної бази варто делегувати підзаконним актам, не перевантажуючи процесуальні кодекси. Ну і, звичайно, проблемою є реалізація в реальності всього того, що буде передбачене нормами. На це потрібні гроші, навички персоналу та широка просвітницька робота.

Варто хоча б доробити всі ті модулі, які передбачені, але ще не працюють. Тоді, після повноцінного практичного тестування, можна буде робити конкретні висновки.

У першу чергу необхідна політична воля держави. Якщо вона є, то решта моментів стають вторинними, їх цілком можливо доопрацювати з юридичного і технічного боку.