Технічна поразка збірної України через COVID-19, УЄФА та спортивний арбітражний суд

03.12.20

Апеляційний комітет УЄФА зарахував збірній України технічну поразку за матч зі Швейцарією — новина такого змісту шокувала не тільки прихильників українського футболу, а й тих, хто лише приблизно здогадується, як абревіатура «УЄФА» розшифровується.

Артем Стоянов, старший партнер Юридичної групи LCF, разом з колегами юристами надав юридичний аналіз ситуації. Артем вважає, що коментувати законність чи незаконність цього рішення передчасно. Однак деякі моменти дійсно викликають питання.

«УАФ заявляє про свою категоричну незгоду із рішенням Апеляційного комітету УЄФА, яким присуджено технічну поразку національній збірній України у скасованому матчі зі Швейцарією. Асоціація має намір оскаржити дане рішення до Спортивного арбітражного суду в м. Лозанна», — підтверджує Артем Стоянов.

Він вважає, що коментувати законність чи незаконність цього рішення передчасно, однак деякі моменти дійсно викликають питання.

По-перше, матч у Люцерні міг і повинен був відбутися вчасно, оскільки з боку національної збірної України було повністю дотримано всі вимоги медичного протоколу УЄФА «Повернення до гри» (зокрема, стосовно наявності щонайменше 13 гравців, включаючи 1 воротаря, із негативними тестами на COVID-19).

По-друге, скасований матч можна перенести на більш пізню дату та провести протягом будь-якого із міжнародних вікон ФІФА у 2021 році, враховуючи, що результат поєдинку не впливає на розподіл команд по кошикам для проведення жеребкування Європейської частини відбору до ЧС-2022 у Катарі.

«Це забезпечило би спортивний принцип вирішення даного питання та унеможливило би виникнення небезпечного прецеденту, коли органи місцевої влади можуть впливати на результат не лише конкретних матчів, а й цілих змагань, — переконаний Артем.

По-третє, УАФ надала дисциплінарному органу УЄФА вичерпний перелік об‘єктивних обставин, які незалежні від УАФ і виключають її вину у цій справі, доводячи неможливість формування та участі нового складу збірної у матчі 17 чи 18 листопада.

А саме:

  • станом на 17 листопада 2020 року єдиною збірною України, яка зібралася у цьому міжнародному вікні ФІФА і могла б замінити основну команду у Швейцарії, була Молодіжна збірна України U-21. Однак ця збірна готувалась до відбіркового матчу до ЄВРО-2021 проти молодіжної збірної Північної Ірландії, який було призначено на 17.11.2020 (17:30 GMT +1 (18:30 український місцевий час).
  • для УАФ було абсолютно зрозуміло, що неможливо відмінити матч збірної України U-21 через те, що такі дії порушили б принцип чесної гри та могли бути розцінені, як прояв неповаги до збірної Північної Ірландії. Питання про скасування матчу входить до компетенції УЄФА відповідно до ст. 23-24 Регламенту чемпіонату Європи до 21 року УЄФА 2019-21, і не можуть бути вирішені в односторонньому порядку УАФ або суперницькою стороною.
  • Відповідно до інформації від офіційного постачальника послуг тестування для УЄФА в Україні — компанії Synlab, на отримання результатів тестування на COVID-19 для групи з 15 осіб потрібно щонайменше вісім годин. Таким чином, враховуючи необхідний час для отримання результатів тестування, нова команда могла вилетіти на матч зі Швейцарією найраніше о 18:00 і прибути в аеропорт м. Цюріха, Швейцарія (найближчий аеропорт до стадіону) о 20:00 18.11.2020 за місцевим часом. Ще годину зайняв би трансфер з аеропорту на стадіон. Беручи до уваги, що команда мала прибути на стадіон принаймні за 90 хвилин до початку гри, нові гравці не могли виконати обов’язкову вимогу пройти тестування й отримати їх результати до від’їзду в аеропорт для вильоту в Швейцарію.
  • Додаток 1 Регламенту ФІФА про статус і трансфер гравців встановлює, що гравці не можуть брати участь більше ніж в одному матчі протягом 48 годин. Тому гравці збірної України U-21 не мали права брати участь у матчі проти Швейцарії без порушення цього положення.
  • Приклад ситуації, в якій раніше опинилася збірна Чехії перед матчем Ліги націй УЄФА Чехія — Шотландія 07.09.2020, не є адекватним для порівняння з ситуацією, в якій опинилась збірна України. Адже свій поєдинок збірна Чехії проводила вдома, тому не зіткнулась з жодними логістичними проблемами в процесі набору нових гравців. Крім того, про необхідність формування нової збірної Чехії стало відомо 05.09.2020 р., тобто за два дні до матчу, а не за одну добу, як це пропонували збірній України.
  • Було встановлено, що не всі гравці Національної збірної України U-21 та інші потенційно викликані гравці мають біометричні паспорти, необхідні для перетину кордону Швейцарської Конфедерації громадянами України. Особи, які не мають спеціальний біометричний паспорт, повинні отримати візу, що навіть в екстрених випадках може зайняти не менше одного-двох робочих днів.

Це дуже небезпечний прецедент, який наносить серйозний удар по спортивному принципу, відповідно до якого мають визначатися результати матчів. Як найменш бажаний, але прийнятний варіант вирішення ситуації, УАФ сприймала проведення жеребкування результату матчу, зважаючи на відсутність вини УАФ у тому, що поєдинок не відбувся, — резюмує Артем Стоянов.

Повний текст статті – на сайті видання «Юридична практика».