Ставка на спеціалізацію, діджиталізацію та комунікацію – вектор розвитку на 2021

28.12.20

Кінець року – традиційний час підбивати підсумки і будувати плани на майбутнє. Рік, що минає був багатий на події як приємними, так і не дуже – пандемія COVID-19 і пов’язані з нею карантинні обмеження сильно вплинули на економіку країни. Про свої оцінки, враження від роботи під новим брендом і перспективи на наступний рік «Юридичній практиці» розказали партнери Юридичної групи LCF Максим Шевердін та Ігор Кравцов.

– Як на Вашу роботу вплинуло приєднання до Юридичної групи LCF? Що відрізняє роботу в форматі вузькоспеціалізованої юрфірми та компанії, що надає практично повний спектр юридичних послуг?

Максим Шевердін (М.Ш.) Величезною перевагою роботи у великій фірмі є наявність розвиненої інфраструктури. В першу чергу це перетин практик і їх взаємне доповнення. Якщо клієнт приходить до нас на фірму, він може розраховувати отримати весь спектр послуг, і ті проблеми, з якими в іншому випадку мав би звертатися в іншу, вузькоспеціалізовану фірму, йому допоможуть вирішити в одному місці. Також перевагою є синергія роботи практик і партнерів: під час рішення проблем клієнта можуть виникнути супутні завдання в інший практиці, і ми в змозі максимально швидко залучити фахівця для її вирішення. Важливою є підтримка бек-офісу, який забезпечує максимально комфортну й ефективну роботу кожної з практик. Специфіка роботи у великому колективі, а Юридична група LCF входить в трійку найбільших юридичних фірм країни, змушує більшою мірою формалізувати процеси комунікації між практиками та партнерами, вони стають швидше і більш технологічні, а й уваги вимагають більше.

Ігор Кравцов (І.К.): Після приєднання істотно змінилися їх функції. Було більше управлінського навантаження. Зараз же я очолюю команду, яка займається транскордонними спорами та повністю зосереджений на юридичній роботі, наданні послуг нашим клієнтам, що позитивно позначається в професійному плані. Позбавлення від зайвих адміністративних функцій дозволило звільнити ресурс часу і глибше зануритися в практику. З іншого боку, тепер зросла частка особистої відповідальності за проєкти, за результати перед клієнтом. До того ж у великій компанії присутній елемент внутрішньої здорової конкуренції: вирішенням спорів у нас займається чотири практики, що покладає на партнера більше відповідальності за результат – як професійний, так і фінансовий. Це створює зону розвитку – стимулює формувати нові продукти, вибирати спеціалізацію, приділяти більше уваги комунікації з потенційними замовниками. В рамках нашої великої компанії для клієнта така ситуація створює додаткові можливості – з якою б проблемою він не прийшов – у нас завжди знайдеться команда, яка у цьому спеціалізується.

 – Чи досягнуто цілі, які ставилися перед об’єднанням? Чи реалізовано ефект синергії та в яких практиках?

М.Ш. Я б сказав, що переходом в Юридичну групу LCF поставлені нові, високі цілі і це однозначний плюс і для професійного зростання, і для компанії. Що стосується синергії – то розширення практик дозволило забезпечити глибоку експертизу для клієнта.

І.К. На мою думку, поки рано говорити про досягнення цілей, оскільки об’єднання відбулося під час складної ситуації на ринку. Цілі ставилися на більш тривалий період. Тим більше, що основні підсумки нашої діяльності підбиватимуться по завершенню року. Синергія ж проявляється в нашій команді ще і в тому, що 30-40% клієнтської роботи – це первинні контакти колег з інших практик.

– Як на об’єднання і «притирання» колективу вплинули локдаун і дистанційна робота?

М.Ш. Через карантин процес об’єднання зайняв більше часу і мені здається, що «притирання» ще триває, тому що з восьми місяців спільної роботи половина припала на карантин і віддалену роботу. Тим більше що мова йде про об’єднання не двох, а трьох команд. Так що локдаун забарився і розтягнув у часі цей процес.

І.К. Наш досвід дистанційної роботи під час карантину дозволяє сказати, що притирання пройшло практично непомітно. Коли люди знаходяться кожен за своїм комп’ютером вдома, то немає різкого переходу, який може створити стрес новизни. Зближення почалося поступово і, тому, локдаун в цьому сенсі навіть пішов на користь – ми більше думали про зовнішні чинники, ніж про внутрішню «притирання».

– Як в цілому карантин вплинув на ваші стратегічні плани?

І.К. Попри загальне негативний вплив карантину і пов’язаних з ним обмежень, на сфері вирішення спорів він позначився не так негативно, як на інших. Багато наших клієнтів – як нинішні, так і потенційні, стикаються з невиконанням зобов’язань перед своїми контрагентами. Виникають конфлікти між суб’єктами та зростає попит на юридичних консультантів для супроводу вирішення цих суперечок.

М.Ш. З точки зору стратегії карантин на нашій роботі ніяк не позначився, а ось тактика досягнення результатів, безумовно, змінилася – з урахуванням тих складнощів, які пройшло все наше суспільство протягом 2020 року.

– З якими підсумками Ви й ваша компанія завершує рік? Які практики виявилися найбільш успішними і чому?

М.Ш. Нашій компанії є чим пишатися: останні рейтинги, в тому числі в «Юридичній практиці», говорять самі за себе – Юридична група LCF увійшла в ТОП-10 юридичних компаній на ринку, увійшла в ТОП-5 і ТОП-4 за обсягом доходу та кількості юристів. Попри складнощі, з якими зіткнулися і компанія, і країна у 2020 році, підсумки нашої роботи досить позитивні. Не можу не відзначити, що очолювана мною кримінальна практика стала однією з найбільш успішних, оскільки увійшла в ТОП-10 за оцінкою юридичних фірм. Визнання від колег-конкурентів важливо, тому що хто як не конкуренти – ті, хто в контексті – можуть оцінити ефективність твоєї роботи. Тим більше що раніше в Юридичній групі LCF кримінальної практики не було. Що стосується практик, то в умовах тієї правової невизначеності, в якій ми живемо останні півтора-два роки, в умовах перманентного конфлікту між різними гілками влади та навіть між різними правоохоронними органами, кримінальна практика залишається однією з найбільш популярних і, думаю, продовжить залишатися такою в найближчій перспективі. Ще я б відзначив практику банкрутства, яка показує тенденцію до зростання. Ну і практика вирішення спорів залишається вкрай популярною.

І.К. Складно підбивати підсумки року, який ще триває. Тим більше, що у нас кілька важливих судових процесів закінчується буквально на наступному тижні. Так що цей період найактивніший за останні півроку. З точки зору пріоритетних практик, більше потенційної роботи отримують, напевно, юристи судової галузі, ніж ті, хто, наприклад, займається напрямком злиттів і поглинань (M & A). Тому що угод стає менше, компанії скорочуються в ресурсах, а інвестори не поспішають вкладати гроші.

 – 2021 рік, за всіма прогнозами, очікується досить складним. Який ваш рецепт антикризового реагування?

І.К. Ми живемо в умовах перманентної кризи в країні вже не перший рік, тому ситуація вже цілком буденна. Для себе бачимо три основних напрями, над якими будемо працювати в складні часи. По-перше, це спеціалізація на конкретних продуктах, які будуть популярні на ринку. Грошей на ринку буде менше, а конкуренція стане жорсткішою. Тому доведеться, в хорошому сенсі, «битися» за клієнта і виділятися на тлі конкурентів. По-друге, це підвищення внутрішньої ефективності – впровадження нових технологій, оптимізація процесів і завдань. Наприклад, ті ж системи відстеження судових засідань і рішень або відкритих державних реєстрів все більше дозволяють перерозподілити час співробітників на більш інтелектуальні завдання. Вважаю, що в діджіталізаціі юридичних послуг полягає один з чинників кризового реагування. У тому числі ми розробляємо такий продукт, який знаходиться на стику ІТ та права, і може стати корисним для наших клієнтів. По-третє – це правильна побудова комунікації з клієнтом. Це одна з проблем ринку – юридичний бізнес ще не завжди ставиться до своїх замовникам так, як це роблять інші сфери сервісу. Тому ми вкладаємо багато зусиль і ресурсів саме в побудову ефективної комунікації.

М.Ш. На мою думку, кризове реагування для юридичної фірми полягає у двох напрямках: персоналії та клієнти. Це два стовпи, на яких стоїть юридичний бізнес. У 2021 році ринок буде фінансово скорочуватися, що спричинить за собою збільшення конкуренції, таким чином, збереження висококваліфікованого персоналу стане конкурентною перевагою. З іншого боку, наявність високого рівня експертизи та максимально лояльного ставлення до клієнтів дозволять зберегти клієнта в умовах кризи.

Максим Шевердін, партнер, керівник практики кримінального права, та Ігор Кравцов, партнер, керівник практики транскордонних спорів, спеціально для видання «Юридична практика»