Отримання допомоги при самоізоляції або захворюванні на коронавірус

08.04.20

Пандемія коронавірусу змушує весь світ жити в нових реаліях. Така ситуація викликає чимало запитань, в тому числі щодо порядку компенсації втраченого заробітку у випадку діагностування коронавірусу або ж самоізоляції.

Для зменшення впливу негативних наслідків пандемії на бізнес та населення, Верховна Рада України прийняла Закон № 533 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)», яким розширили перелік страхових випадків, у разі настання яких передбачено надання допомоги по тимчасовій непрацездатності.

Відтепер, допомогу по тимчасовій втраті працездатності зможуть отримати особи, які перебувають на лікуванні у закладах охорони здоров’я, а також на самоізоляції під медичним наглядом, у зв’язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусу.

Згідно зі змінами до законодавства, таким особам виплачується допомога у розмірі 50% середньої заробітної плати (доходу) незалежно від страхового стажу.

На сьогоднішній день, для отримання таких виплат особі, по завершенню лікування чи самоізоляції, необхідно подати роботодавцю оригінал заповненого листка непрацездатності. Він видається працівнику лікуючим лікарем (фельдшером) у порядку, передбаченому Наказом Міністерства охорони здоров’я України №455 від 13 листопада 2001 року «Про затвердження Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян».

Якщо ви працюєте за сумісництвом або одночасно здійснюєте підприємницьку чи іншу діяльність, підставою для призначення допомоги є копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою (за наявності) за основним місцем роботи.

Оплата допомоги по тимчасовій втраті працездатності (оплата за лікарняними), здійснюється Фондом соціального страхування України на підставі прийнятої від роботодавця заяви-розрахунку.

Такі заяви-розрахунки можуть подаватись в електронному вигляді із застосуванням електронного підпису/печатки. Для подання до Фонду електронних документів, роботодавці мають укласти відповідний договір.

Наразі, Міністерством охорони здоров’я України, Міністерством соціальної політики України та Фондом соціального страхування України готуються зміни до Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян. Змінами буде визначено порядок видачі лікарняних листків особам на період перебування їх у закладах охорони здоров’я, а також на самоізоляції під медичним наглядом.

Строк пред’явлення роботодавцю листка непрацездатності чинним законодавством не встановлено, це питання здебільшого регулюється Правилами внутрішнього трудового розпорядку, які діють за місцем роботи.

В той же час, слід звернути увагу, що роботодавець може звернутись до Фонду із заявою-розрахунком для виплати допомоги не пізніше дванадцяти місяців з дня відновлення працездатності працівника.

Варто зазначити, що такі гарантії щодо виплати компенсації втраченого заробітку передбачені лише для осіб, які офіційно працевлаштовані та сплачують єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, у відповідності до чинного законодавства.

Таким чином, держава попіклувалась не лише про осіб, які захворіли на коронавірусну хворобу, але і про осіб, які перебувають на самоізоляції.

Звісно, хотілося б, щоб таких випадків було якомога менше, але, якщо така прикра ситуація все ж сталась, особа може скористатись наданими державою гарантіями.

Олена Білоус, юрист Юридичної групи LCF, спеціально для порталу «Ліга: Бізнес»