Яка роль випробувального терміну для працівника та роботодавця?

Підбираючи персонал, роботодавець повинен не тільки залучити кваліфікованих спеціалістів, але й утримати їх. Для новачка важливо отримати роботу на постійній основі.

Зараз ми спостерігаємо тенденцію зміни роботи на українському ринку праці. Можемо зробити висновок: не всі компанії піклуються про адаптацію працівників.

Випробувальний термін — це період, коли новий співробітник більше дізнається про компанію зсередини.

Новачок вивчає бізнес-процеси, взаємодію в колективі, цінності та корпоративну культуру. Упевнюється у виконанні роботодавцем своїх зобов’язань. Важливо у цей період прояснити основні завдання на новій посаді та очікування керівництва, адаптуватися до роботи.

Роботодавець так само знайомиться з новим членом команди, перевіряє відповідність професійних знань, умінь і навичок співробітника в процесі роботи. Спостерігає відповідність компетенцій нового колеги вимогам посади, здатність допомогти бізнесу вирішувати завдання й досягати поставлених цілей. Керівник оцінює вміння новачка налагодити зв’язок із колективом. Адже успішність проходження випробувального терміну залежить від того, наскільки корпоративна культура компанії та власні цінності співробітника сходяться.

Скільки часу він повинен тривати?

Зазвичай випробувальний термін триває 2-3 місяці для фахівців середньої ланки. Саме за цей час можна добре вивчити процеси та стандарти компанії, самостійно виконувати проєкти та завдання, показати керівництву очікуваний результат. Більшість компаній пропонує на 10-20% меншу заробітну плату на випробувальний термін. А після успішного проходження виплачують у повному обсязі, при цьому графік та навантаження не змінюються.

Досвід вашої компанії: опишіть, будь ласка, шлях нового працівника?

Я працюю HR менеджером у визнаній юридичній компанії LCF Law Group. Ми регулярно займаємо перші позиції в українських та міжнародних рейтингах, входимо у ТОП-10 юридичних компаній України.

У нашій компанії 95% нових співробітників успішно проходять випробувальний термін завдяки розробленій системі рекрутингу та адаптації. Випробувальний термін встановлюється на 3 місяці. Звичайно, бувають винятки, наприклад, для студентів, які виграли конкурс «Виконуй! Вигравай! Стажуйся!» та потрапили в компанію на стажування. Вони можуть стати молодшими юристами вже через 2 місяці за умови успішного стажування та проявлення себе.

Приймаючи співробітника на роботу, ми піклуємося, щоб його старт був легким та комфортним. Партнер, керівник практики прописує новому члену команди завдання на випробувальний термін, вибудовує процес поступового занурення в робоче середовище. Призначений відповідальний член команди допомагає ввійти в курс справ. Новому колезі регулярно дають зворотний зв’язок за результатами роботи, цікавляться, як він почуває себе в команді, які є проблеми, у чому потрібна допомога.

У перший робочий день в LCF новий колега проходить вступний тренінг, отримує Welcome книгу з корпоративними правилами, регламентами компанії, а також посадову інструкцію, індивідуальний план завдань на випробувальний термін. Новачка знайомлять із командою та проводять екскурсію офісом.

У компанії діє прозора програма кар’єрного зростання, система грейдів. Це дорожня карта для юристів, де структуровано й зрозуміло викладено основні вимоги для кожного рівня посади: знання, навички, компетенції, ролі в проєкті та рівні відповідальності за додатковими напрямками (фінансове управління, HR, PR, BD). Завдяки цьому кожен новий член команди вже з першого дня роботи має чітке уявлення, що від нього очікують. Розуміє перспективи розвитку, зони професійного й особистого росту, а також систему мотивації.

Чим закінчується випробувальний період?

Після випробувального терміну партнер, керівник практики фіксує результати роботи співробітника в оцінювальну форму. Новий член команди також заповнює анкету, де ділиться фідбеком із точки зору процесу, своїми враженнями та очікуваннями. Потім ми проводимо зустріч, на якій обговорюємо результати, підбиваємо підсумки того, що відбувалося в цей період, отримуємо та надаємо максимально повний зворотний зв’язок.

Що впливає на плинність кадрів у компаніях?

Маючи 10-річний досвід роботи в HRi у провідних українських та міжнародних компаніях, я можу стверджувати, що плинність персоналу залежить від таких основних факторів:

  • кількості людей у штаті та сфери діяльності компанії. Наприклад, у ритейлі можна спостерігати значну плинність кадрів;
  • ретельного рекрутингу. Урахування професійних та особистісних  якостей майбутнього працівника є запорукою того, що нова людина підійде на вакансію та буде комфортно працювати в компанії;
  • налагодженої системи адаптації персоналу;
  • рівня компетентності та мотиваційних навичок керівника;
  • прозорої системи оцінки та заохочення співробітників.

Ваші ТОП-5 порад людям, які проходять випробувальний термін?

  1. Узгодьте з безпосереднім керівником план роботи та очікуваний результат.
  2. Отримуйте регулярний фідбек про свою роботу. Так буде зрозуміло, які у вас зони розвитку. Не сприймайте негативний зворотний зв‘язок як критику — це ваша мапа покращення своїх навичок.
  3. Якщо щось бентежить або ви не розумієте процесу, говоріть про це керівнику.
  4. Проявляйте ініціативу, сміливо висловлюйте ідеї, якщо вважаєте їх хорошими або перспективними.
  5. Зосередьтеся на роботі. Вам необхідно показати себе як професіонала, який може справитися з поставленими завданнями.

 

Дар’я Злотник, HR менеджер LCF Law Group, ексклюзивно для порталу «Pro Ідеї».